söndag 25 januari 2015

Arenor för skolutveckling

Nyss hemkommen från BETT. Mina flöden i sociala medier fylls av kollegor runt om i landet som kommit hem med massor av nya intryck, tankar och idéer. Mina flöden fylls även av kollegor som inte varit där, vissa av dessa uttrycker sina åsikter kring detta.

Detta får mig att tänka.

Nyss hemkommen från BETT. Jag är fylld av nya intryck, tankar och idéer. Men av vad? Vad är det som fått igång mig? För min del har jag i år inte hunnit med att ta del av andras föreläsningar, och ändå är jag inspirerad. Jag behöver nätverkandet, samtalen och att få möjligheten att reflektera om stort och smått med andra. Behöver vi lämna landet för att komma tillbaka med nya intryck, tankar och idéer? Det känns lite märkligt, och får mig att börja fundera kring arenor för skolutveckling i stort.

Nyss hemkommen från BETT. Jag mötte skolledare och personer på förvaltningar som samtliga är eniga att detta med skolutveckling är så pass viktigt att "vi måste satsa för att hänga med, det måste få kosta".
Betyder det då att alla skolor, kommuner och friskolekoncerner som inte har råd, eller som måste satsa på annat är därmed exkluderat från skolutveckling? I mina ögon betyder det att jag som rektor kan välja att stå utanför detta nätverk av människor som brinner för skolutveckling med den enkla förklaringen att vi har inte råd. Den är svår att ifrågasätta.
Men alla arenor för skolutveckling kostar inte. Långt ifrån. Sociala medier är gratis; facebookgrupper, twitter-diskussioner, Google+ och listor på pinterest är bara några exempel. Lika gratis är TeachMeets, EdCamps och pedagogiska pubar. Men vilka är det jag träffar där? Rimigtvis borde det då vara alla skolor, kommuner och friskolekoncerner som inte har råd att lägga massor av pengar på skolutveckling. Men så är det inte. Det är i stort sett samma personer som jag bara några dagar tidigare träffade på BETT.

Skolutveckling kostar, det håller jag med om. Men den kostar mer energi än pengar.


Här är min ögonblicksbild från BETT. 
Mötet med Helena fick mig att utvecklas. Tankar jag tänkt med Helena under denna vecka kommer jag att bära med mig för alltid. 

OBS! Perukerna på bilden har inget med texten att göra. 

1 kommentar:

  1. Du sätter ord på mina funderingar kloka du! Exakt detta jag tänker också. Skulle jag aldrig få åka på sådana här saker bara för att "jag redan är frälst" så skulle jag inte heller i slutändan inte orka kämpa på egen bekostnad.
    För mig blir det lite som vedträn som fyller mig med energi och en bonus för att jag gör ett bra arbete.

    Vi ses!

    SvaraRadera